تبلیغات
کیوکوشین آریا رزم کاشمر - ورزش! صبح یا عصر ؟ خودتان تصمیم بگیرید
کیوکوشین:نهایت حقیقت

صبح یا عصر؟ خودتان تصمیم بگیرید


صبح یا عصر؟ خودتان تصمیم بگیریدمحققان هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا بهترین نتایج در هنگام ورزش کردن بعد از ظهر به‌دست می‌آید ولی به‌نظر می‌رسد ساعت زیستی بدن در این میان نقش اصلی را بر عهده دارد.
همیشه یک دنیا بهانه دارید که اول صبح برای ورزش کردن از خواب بیدار نشوید. اول صبح از خواب ناز بیدار شدن و با خواب‌آلودگی جست‌وخیز کردن و بالا و پائین پریدن، انگیزه قوی می‌خواهد که خیلی‌ها آن را ندارند. به همین دلیل بسیاری از افراد ورزش کردن را به زمانی که از سر کار به منزل باز می‌گردند موکول می‌کنند. زمانی هنگام غروب خورشید که دیگر از خواب‌آلودگی صبحگاهان خبری نیست. ولی اگر واقعاً به دنبال رسیدن به تناسب اندام نباشد خستگی کار روزانه بهانه خوبی برای نشانه خالی کردن از نرمش‌های روزانه است. محققان به دنبال راه‌هائی هستند که به هر بهانه‌ای هم که شده مردم را به ورزش کردن ور سیدن به تناسب اندام تشویق می‌کنند. 
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، ورزش کردن در ساعات پایانی روز هنگام غروب خورشید بهتر از ورزش کردن در اول صبح است. محققان تأکید می‌کنند که ورزش کردن در این ساعات روز می‌تواند بهترین اثر را بر تولید هورمون‌ها در بدن گذاشته و به فعالیت بهتر مغز کمک کند. از سوی دیگر، ورزش هنگام غروب آفتاب به کنترل مناسب دمای بدن کمک خواهد کرد.
● رکورد زدن
این مطالعه تأمل برانگیز در دانشگاه کارولینای جنوبی انجام شده است. سرپرستی این گروه تحقیقاتی را دکتر کرویستوفر کلین که دارای مدرک دکترا در علوم ورزشی است برعهده داشته است.
این مطالعه روی ۲۵ شناگر حرفه‌ای انجام شده است. ۱۳ نفر از این شناگران خانم و ۱۲ نفر بقیه مرد بودند و در محدوده سنی ۱۶ تا ۲۵ سال قرار داشتند.
از این افراد در خواست شد که چهار روز آخر هفته را در یک آزمایشگاه بمانند و در طول این زمان، مطالعات دانشمندان روی این افراد انجام شد. در این مدت این ورزشکاران دو ساعت بیدار بوده و به دنبال آن یک ساعت استراحت می‌کردند. غذاهائی که در طول روز به آنها داده می‌شد، مشابه یکدیگر بود و در طول روز، نورهائی که شبیه‌سازی نور خورشید در ساعات متفاوت روز بود، در این فضای آزمایشگاهی تابیده می‌شد. دانشمندان تلاش کردند که ساعت زیستی بدن این افراد را فعال نگه داشته تا آنها را کنترل کنند. این شناگران هر ۹ ساعت یک بار به استخر می‌رفتند و ۲۰۰ متر را در استخر شنا می‌کردند.
در این ۲۰۰ متر از هر یک از این شناگران خواسته شد با حداکثر سرعت خود شنا کنند و دانشمندان رکوردهای این شناگران را در ساعات مختلف روز ثبت کردند، جالب این‌جا بود که این شناگران در حوالی ساعت ۱۱ شب بیشترین رکوردها را به‌دست آوردند و برخلاف انتظار، در ساعت ۵ صبح کمترین سرعت را در هنگام شنا کردن داشتند.
● اهمیت ساعت بدن
محققان هنوز به‌درستی نمی‌دانند که چرا بهترین نتایج در هنگام ورزش کردن بعد از ظهر به‌دست می‌آید ولی به‌نظر می‌رسد ساعت زیستی بدن در این میان نقش اصلی را برعهده دارد. این تنظیم داخلی موجب می‌شود دمای بدن انسان در صبح کاهش و در ساعات بعدی روز و پس از غروب آفتاب، افزایش یابد. محققان می‌گویند افزایش دمای بدن به فرد کمک می‌کند بتواند ورزش‌های غیرهوازی و تمرینات کششی را بهتر انجام دهد.
به‌نظر می‌رسد افزایش دمای بدن در ساعات پایان شبانه‌ روز که تحت کنترل ساعات زیستی بدن است، می‌تواند بر خلق و خوی ورزشکاران نیز اثر مثبت بگذارد. به این ترتیب، ورزشکاران می‌توانند با روحیه بهتر، نتایج چشمگیرتری را به‌دست آورند و مؤثرتر ورزش کنند.
به‌نظر می‌رسد نتایج این مطالعه می‌تواند برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار مفید باشد. هنگامی که این ورزشکاران برای مسابقات ورزشی به کشور دیگری می‌روند، مدتی طول خواهد کشید که به آب و هوای کشور جدید خو بگیرند و ساعت زیستی بدنشان با موقعیت جدید انطباق پیدا کند. بنابر توصیه‌های جدید بهتر است ورزشکاران دو هفته پیش از مسابقات در کشور موردنظر حاضر شوند تا در روزهای مسابقه ساعت زیستی بدنشان کاملاً با فضای جدید منطبق شود. ورزش کردن و تمرین در ساعت پایانی روز به همین ترتیب می‌تواند به ورزشکاران کمک کند در شرایطی که بدنشان بیشترین آمادگی جسمانی را دارد، فعالیت کنند و بهترین نتایج را به‌دست آورند. این محققان اعتقاد دارند حتی می‌توان ورزشکاران را در شرایطی نگه داشت که گرچه مسابقات در ساعات روز برگزار می‌شود، تصور کنند که هنوز بعد از ظهر است و این تصور که از توجه به ساعت زیستی بدنشان در شرایط شبیه‌سازی شده به‌دست می‌آید به آنها کمک کند که در رقابت‌ها موفق‌تر ظاهر شوند.
● صبح یا عصر خودتان انتخاب کنید
نتایج مطالعات دانشمندان مختلف نشان می‌دهد که هنوز اتفاق نظری میان آنها درباره بهترین زمان ورزش کردن وجود ندارد ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به ساعت زیستی بدن و دما و ترشح هورمون‌ها در بدن بهترین زمان، بعد از ظهرها و حدود ساعت ۶ بعد از ظهر است. به هر حال ورزش کردن در صبح فواید و مضرات خاص خودش را دارد. بیائید با هم به نکات مثبت و منفی ورزش صبحگاهی نظری بیندازیم و قضاوت نهائی را برعهده خود شما بگذاریم.
● نکات مثبت ورزش صبحگاهی
▪ آلودگی هوا در صبح کمتر است و می‌توانید در هوای پاک صبح ورزش کنید.
▪ اگر کمی زودتر از خواب بیدار شوید، زمان کافی برای ورزش کردن خواهید داشت.
▪ هنگامی که در ساعات اولیه روز ورزش می‌کنید، سرعت ضربان قلبتان را افزایش می‌دهید و در ساعات اولیه روز کالری‌های اضافی را می‌سوزانید.
▪ ورزش کردن در ساعات اولیه روز به شما کمک می‌کند انرژی جسمی و روحی کافی برای فعالیت روزانه به‌دست آورید.
▪ ورزش صبحگاهی توانائی و قدرت فعالیت‌های ذهنی شما را افزایش می‌دهد.
▪ در تابستان، در ساعات صبح معمولاً دمای هوا پائین‌تر است و شما می‌توانید بهتر ورزش کنید.
● نکات منفی ورزش صبحگاهی
▪ دمای بدن انسان، یک تا سه ساعت پیش از برخاستن از خواب در پائین‌ترین مقدار خود است. بنابراین ساعات اولیه روز شاید زمان مناسبی برای فعالیت عضلانی نباشد، چون جریان خون و انرژی کلی بدن در سطح پائین‌تری قرار دارد، برای فعالیت عضلانی باید خون با سرعت کافی به عضلات برسد و سلول‌های عضلانی، انرژی لازم را برای فعالیت داشته باشند.
▪ ماهیچه‌های گرم نشده و سفت در ساعات اولیه برخاستن از خواب می‌توانند زمینه آسیب‌های ورزشی را فراهم آورند.
▪ اگر شما ورزش کردن در صبح را دوست نداشته باشد و از آن لذت نبرید، بسیار دشوار است که به این برنامه ورزشی پای‌بند بمانید و به آن عادت کنید. در حالی‌که نام‌نویسی در یک باشگاه ورزشی در بعد از ظهرها که سر حال‌تر هستید، می‌توانید مشوقی برای شما برای عادت کردن به ورزش روزانه باشد.
▪ به‌نظر می‌رسد ورزش کردن در بعد از ظهر و ساعت اولیه شب به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به تناسب اندام موردنظر خود دست یابید. چراکه دمای بدن و میزان ترشح هورمون‌ها در این ساعات بالاتر است. بنابراین با ورزش کردن در این زمان، کالری بیشتری می‌سوزانید و لاغرتر می‌شوید.
▪ هنگامی که پس از یک روز فعالیت روزانه به خانه بر می‌گردید عضلات شما ساعات طولانی تحت استرس و فشار بوده‌اند و خستگی را کاملاً در اسکلت و عضلاتتان احساس می‌کنید، ورزش کردن در ساعات اولیه شب به شما کمک می‌کند تا به عضلاتتان استراحت دهید و به ویژه با انجام حرکات و نرمش‌های ریلکسیشن، بدنتان را آرمش بخشید، اگر شما شغلی دارید که مجبورید ساعات طولانی روی پا بایستید یا ساعات طولانی بدنتان را در یک وضعیت قرار دهید، اسکلت، استخوان‌ها و مفاصلتان در پایان روز نیاز به حرکت و نرمش خواهند داشت تا دچار درد مفاصل و استخوان‌ها نشوید.
▪ اگر شما ساعات پایانی روز را برای ورزش انتخاب کنید، راحت‌تر می‌توانید یک همراه برای خودتان هنگام ورزش کردن بیابید. ورزش کردن همراه یک نفر دیگر، به شما انگیزه می‌دهد که به برنامه ورزشی خودتان پای‌بند باقی بمانید. شاید دشوار باشد که یک نفر دوست را پیدا کنید که حاضر باشد برای ورزش صبحگاهی همراه شما از خواب بیدار شود ولی در بعد از ظهر می‌توانید به راحتی دوست ورزشکار خود را پیدا کنید و ساعاتی با هم ورزش کنید.


منبع : مجله دانش ورزش



نگارش در تاریخ جمعه 28 اسفند 1394 توسط مدیر وبلاگ | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نظر سنجی
مقصر اصلی وضعیت فعلی سبک های آزاد کاراته را چه کسانی می دانید؟(با امکان انتخاب چند گزینه)











نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

جاوا اسكریپت

سخنان بزرگان

Loading





Powered by WebGozar

کاراته کاران بدون مرز